האוצר, באמצעות החשב הכללי רוני חזקיהו, השלים בשבוע שעבר גיוס של 1.1 מיליארד יורו בהנפקה פרטית לגופים מוסדיים. כך נודע ל"מעריב". ההנפקה בוצעה בשתי סדרות: האחת לשנתיים (בהיקף של 500 מיליון יורו) והאחרת לארבע שנים (בהיקף של 600 מיליון יורו).

הריבית שבה בוצעה ההנפקה הייתה אפסית, ומבחינת תנאי הריבית היא נחשבת להצלחה של ממש. את ההנפקה הובילו בנקאי ההשקעות של סיטי בנק וגולדמן זאקס. המשקיעים הפרטיים שהשתתפו בהנפקה היו קרנות השקעה ומוסדות פיננסיים אחרים.

תמורת ההנפקה נועדה לממן את צורכי הגירעון השוטף וההוצאות הנוספות שנוצרו בעקבות משבר הקורונה. באוצר בחרו שלא לדווח באופן רשמי על ההנפקה, למרות ההצלחה ולמרות העובדה שתוצאותיה הגיעו ל"מעריב".

מבחינת שר האוצר ישראל כ"ץ, תוצאות ההנפקה העידו על חוסנו של המשק הישראלי והעובדה שמשקיעים בעולם, למרות משבר הקורונה, עדיין מתייחסים לכלכלה הישראלית כאל משק צומח.

ישראל כ''ץ (צילום: פלאש 90)
ישראל כ''ץ (צילום: פלאש 90)

ההנפקה הנוכחית מגיעה בהמשך להנפקה שבוצעה בסוף מרץ, בשיא הגל הראשון והסגר הראשון של הקורונה. אז גייסו באוצר, בהנפקת איגרות חוב ראשונה מסוגה ל־100 שנה, 3 מיליארד דולר. ההנפקה הנוכחית נעשתה אומנם לטווחים קצרים בהרבה, אבל נועדה להשיג תנאי ריבית עדיפים.

כדי לממן את משבר הקורונה, מגוון האוצר את מקורות גיוס ההון. הוא מבצע מעת לעת הנפקות בחו"ל, אך מדי שבוע גם מגייס בבורסת תל אביב. עלויות גיוס ההון נמוכות מאוד, בין השאר בזכות המטרייה הפיננסית שהעניק בנק ישראל לאיגרות החוב הקונצרניות בדירוג גבוה, הנסחרות בבורסה.

באוצר מעריכים את היקף הגירעון לשנת 2020 ב־180 מיליארד שקל (13% מהתוצר). עם זאת, וכפי שמסתמן שהסגר יימשך שבועיים נוספים, צפוי גידול נוסף של 20 מיליארד שקל בגירעון, והוא כבר יתקרב לאומדנים שבהם נוקבים אנשי מחלקת המחקר בבנק ישראל.