"משבר הקורונה שפרץ במרץ האחרון נתן אותותיו בשוק הנדל"ן ברבעון השני של השנה. סך העסקאות שבוצעו בשוק החופשי עמד על 16.8 אלף דירות - הרמה הנמוכה ביותר מאז הרבעון הראשון של 2003, שעמד בצל המיתון במשק והאינתיפאדה השנייה", כך נכתב בסקירת הנדל"ן של הכלכלן הראשי באוצר.

על פי הנתונים משבר הקורונה פגע קשות במכירות, אם כי מחירי הדירות כמעט שלא ירדו. בהוספת המכירות במסגרת "מחיר למשתכן" עמד היקף העסקאות ברבעון השני על 19.5 אלף דירות, הרמה הנמוכה ביותר מאז הרבעון הרביעי של 2011, שעמד בצל המחאה החברתית. בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ירד מספר העסקאות ב־27%. ברבעון השני נמכרו 4,200 דירות חדשות במחירי שוק, ירידה של 28%.
רכישות דירה ראשונה בשוק החופשי ירדו ב־24% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד. משקיעי הדיור קנו ברבעון השני 2,300 דירות בלבד, ירידה של 32% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד. המשקיעים היו 12% מקוני הדירות.

עוד נתון מעניין אפשר לראות בהיקף חיובי מס רכישה על משקיעים. ההיקף עמד ברבעון השני על 300 מיליון שקל בלבד, ירידה של 42% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד. במחצית 2020 הסתכמו חיובי מס הרכישה ב־780 מיליון שקל, ירידה של 22%.

בפילוח גיאוגרפי בולטת העובדה לפיה באזורים היקרים יותר רמת העסקאות ברבעון השני קרובה לרמת השפל שלה בהשוואה היסטורית. בולט במיוחד אזור תל אביב, עם ירידה חדה במיוחד במספר העסקאות שהביאו אותו לרמתו ההיסטורית הנמוכה ביותר.

באופן מפתיע, מתברר ששיעור קוני הדירות מקרב היוצאים לחל"ת היה נמוך ב־2% בלבד בהשוואה לשיעור היוצאים לחל"ת מקרב הרוכשים הצעירים בחמש השנים האחרונות. השכר הממוצע לזוגות שקנו דירה שאחד מהם יצא לחל"ת עמד על 19.9 אלף שקל ברוטו לחודש.