ברקע ההקלות המסתמנות לאחר יום העצמאות שצפויות לעלות להצבעת שרי הממשלה במהלך היום (חמישי), מנכ״ל משרד הכלכלה שי רינסקי שוחח עם אלון גל ב-103FM, וסיפר על תכנית משרדו לקיצור הבירוקרטיה והבלבול שנוצר סביב תקן התו הסגול לעסקים, וציין כי במהלך הימים הקרובים צפוייה לצאת לדרך תכנית מענקי הסיוע לעצמאיים.

ובכן בוא תעשה לנו קצת סדר ושנקבל קצת מידע, באילו ענפים אתם ממליצים לחדש את הפעילות או באיזה סדר?
קדימה, בסדר גמור. אז קודם כל, עמדתנו המקצועית היא מרגע שהוגדרו תנאים נוקשים וברורים לפתיחת חנויות, מה שנקרא התו סגול, אין כל סיבה להבחין בין סוגי החנויות השונים, אבל יחד עם זה ולכן מבחינתנו היה נכון לפתוח את כל השוק. יחד עם זה, יש כמה ענפים שנפלו בין הכיסאות ואני חושב שהם לא שנויים במחלוקת ונכון לפתוח אותם. בתוכם יש לנו את הצ'יינג'ים שאנו מכירים ויודעים שיש זכוכית שמפרידה בין הלקוח לקופאי, כאשר הבנק ממול פתוח והצ'יינג' סגור. יש לנו משתלות, שזה שטח פתוח נרחב, אין שום סיבה שבעולם, דוכני פיס, סוכנויות ומגרשי רכב גם כן, אנחנו רוצים שיפתחו אותם, אין סיבה, זו לא התנפלות, אין בעיה לשמור על כל הכללים ודבר נוסף וחשוב הוא הטייק אווי, מסעדות. שליחים - אפשר, טייקאווי - לא ניתן.

אם חברת הייטק עובדת והעובד רוצה לרדת למטה למסעדה לקחת, להרים טלפון, להזמין, לרדת ולקחת, לא ניתן - רק שליח. סתם מייקר, מסרבל, לא נכון, יש את התו הסגול, אנחנו עדיין חושבים שצריך בכללים של משרד הבריאות לעמוד במרחק 2 מטר, למדוד חום, כל הדברים האלה אבל איפה שאפשר לפתוח למה לסגור? אותו דבר, פתחת ואמרת, מתחמי הביג למיניהם. גם פה אנחנו חושבים שאם מותר לפתוח חנויות רחוב אז גם מתחמי חנויות פתוחים הם גם כן מבחינתנו חלק מהרחוב, ואת האפליה הזאת אנו חושבים שצריך לשפר, ולכן הממשלה שתתכנס היום אני מקווה שתקבל את מה שאנחנו ביקשנו.

אני חייב לשאול אותך שאלה שקצת ככה, אני לא מבין אני מודה. לפני יומיים פתחו את איקאה. עכשיו, איקאה לכל דבר ועניין זה קניון סגור, לא רק לא פתוח. איקאה זה קניון. נכון שכל החנויות הן באותה בעלות של אותו איש עשיר, אבל זה קניון. למה מותר לאיקאה לפעול ולקניון אחר לא? שאגב, באופן טבעי אני אומר לך שאיקאה, גם ראינו בתמונות, זה הרבה יותר גרוע מכל קניון
אז אני לא יכול לחלוק עליך. אני חושב שגם את הקניונים היה נכון לפתוח, אני חושב שדווקא בקניונים יש יותר אפשרות לשלוט לווסת, לראות כמה אנשים נכנסים. אבל זה חלק מהפשרות שאנחנו, כל המערכת הכלכלית עשתה עם מערכת הבריאות, אבל כן אתה צודק. משפטית יש הבדל בין ההגדרה של קניון לחנות גדולה כמו איקאה.

וואלה, טוב, זה מעניין נורא. אתה יודע, לפעמים, איך לומר, הכי מתאים להגיד את זה על איקאה - לפעמים דברים נופלים בול על הכיסאות. מה לוחות הזמנים? אנחנו רוצים להבין טיפה איך אתם רואים את זה בעצם
בעיקרון, ההוראות שנכנסו ביום ראשון הקרוב הן כרגע לשבועיים הקרובים. אנחנו רוצים את ההוראות הללו להרחיב, ובשביל זה נועדה היום הישיבה שא מן המניין של הממשלה כדי לראות איך ניתן להרחיב ענפים שלטעמנו נפלו בין הכיסאות.

עכשיו אין ספק שצריך לאזן בין הצורך להישמר מהדבקה לבין רצון באמת לחדש את הפעילות, שאני חושב שהיא קריטית. איך באמת עושים את הדבר הזה? אתה יכול לראות כבר בכל מיני מקומות, פתאום אני רואה שיושבים 15 איש בחוץ בלי מסכות. מה עושים כדי איכשהו לשמור על האיזון הזה?
קודם כל אנחנו מגנים. מה זה מגנים? אם מישהו לא עומד בהוראות זה לא בסדר, ובשביל זה השלטון המקומי לוקח על עצמו את הפיקוח על התו הסגול. אבל כמובן אנחנו לא רוצים שהתחלואה תחזור או תתפרץ, הכל כפוף למגבלות משרד הבריאות. זה חשוב לומר את זה פה - זה לא שאנו חושבים שנכון לפתוח ולפרוץ ולא לשמור את הכללים, הפוך. ברגע שפותחים יותר צריך לשמור על הכללים ולהקפיד עליהם. זה לא שאנחנו חושבים שכל מי שרוצה לפתוח אז לפתוח, לא, ממש לא ואני קורא פה לציבור לשמור על הכללים כמו שהיה עד היום. אני סבור ובטוח שהציבור מקשיב, שומע, מבין, את הנזקים שעלולים להיות.

תשמע, אני מסכים איתך, אני לא בטוח. אני רק אגיד שנכון לפתוח וצריך המון כוח של שיטור והרבה מאוד אנשים שבאמת, לפחות בשבוע הראשון ובימים הראשונים כדי לצרוב בתודעה של בני אדם ושל החנויות והמרכזים שצריך לשמור על הכללים אחרת כולנו נחזור לסגר, הם צריכים להבין את זה.
אין מחלוקת וההסברה פה חייבת להיות.

קורונה: הדיזנגוף סנטר בת״א ריק מאדם (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)
קורונה: הדיזנגוף סנטר בת״א ריק מאדם (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)

גם אכיפה. הסברה בלי אכיפה היא לא רלוונטית.
לחלוטין. מסכים איתך לחלוטין. אני יכול לומר שחלק מעובדי משרד הכלכלה שזה לא תפקידם כרגע מגויסים לטובת הנושא הזה. לעזור למשטרה.

חשוב. עכשיו, כולנו מכירים באמת את כל סיפור העצמאים וכל מה שקורה, לא ספק לפחות לעניות דעתי מעט מדי מאוחר די מבולבל מדי, האם יש תוכניות נוספות? מתי נשמע ואיך יבוא לידי ביטוי הסיוע לעסקים לפני שתהיה קריסה?
התשובה היא כן. אני גם מסכים איתך שזה מאוחר מדי וכלל שהעסק הזה נסחב, חבל ומיותר. אני יודע שאנחנו שותפים, לכן אני לא רוצה לצאת ולפרסם, ולפני כן יש תוכנית שצריכה לצאת ביום יומיים הקרובים בשעות קרובות למענקים של 5.2 מיליארד שקל לעצמאים. כמו כן, הפעימה השנייה גם צריכה להינתן ושני הדברים הללו צריכים להינתן, התשלום צריך להתבצע בתחילת מאי.

ממש אבל, אחרת זה יהיה מאוחר מדי ואז לתקן מה ששברת מאוד קשה במקום לשמור את מה לא שלא נשבר. זה סיפור גדול, הבדל.
אין ספק, אנו שומעים את בעלי העסקים, אנחנו איתם כל הזמן, אנו יודעים שאם הסגר או הסגירה הזאת תמשיך בעלי עסקים רבים, לא רק שיאבדו את מטה לחמם - העסק פשוט יפשוט רגל. 

גם השכירים שלבל נשכח ימצאו את עצמם, ואז אתם מול שוקת שבורה הרבה יותר גדולה.