חופי הים ברחבי הארץ היו גדושים בימים האחרונים, וזהו ללא ספק מראה מרענן ואופטימי אחרי יותר מחודשיים של הסתגרות בבתים. אפשר לנחש שכך גם ייראו סופי השבוע הבאים. עונת הרחצה נפתחה רשמית, החום עולה, ואין דבר שהתגעגענו אליו יותר מאור השמש. השמש אולי טובה למיגור הקורונה, אך חשיפה לא מבוקרת אליה מסוכנת לעור. בשוק יש מבחר ענק של תכשירי הגנה מקרני שמש בצורה של קרם, ספריי או אפילו אבקה, המגנים מפני קרינת UVA  ו־UVB. חלק גדול מהתכשירים הם משולבי לחות ומתאימים לשימוש יומיומי. אז איך נדע מה לבחור?

גורו הקוסמטיקה, פולה בליק דיין, בעלת מרכז לטיפולים טבעיים והקוסמטיקאית הקבועה של מיטב הסלבס מסבירה: "SPF הוא מדד מעבדתי ליעילות תכשיר ההגנה מהשמש. ככל שה־SPF גבוה יותר, כך יש הגנה טובה יותר מקרינת UVB  - קרינת השמש הגורמת לכוויות. ההבדלים בין המספרים הם ההגנה מפני אורך הגל. ב־SPF15 יש 93% הגנה. ב־SPF30 יש 97% הגנה. ב־SPF50 נקבל 98% הגנה. הקפידו לחפש מוצר בעל טווח הגנה רחב המגן לא רק מקרני UVB אלא גם מקרני UVA. ראשית כל יש לבחור את קרם ההגנה בהתאם לסוג העור שלנו - יבש, רגיל, שומני או אלרגני. חשוב שהוא ירגיע את העור ויהיה נעים למגע ולמריחה וקל לספיגה. אני ממליצה על תכשיר שהוא לפחות SPF30".

כיצד ניתן להתאים את תכשיר ההגנה לסוג העור? ובכן, אנשים עם עור בהיר מאוד צריכים להתמרח עם מקדם הגנה 40־50. אנשים עם גוון עור בהיר יכולים להשתמש עם מקדם הגנה 30־35. אנשים עם עור "בינוני" - גוון עור בהיר עד כהה - יכולים להשתמש עם תכשיר הגנה של 15־30 ואילו אנשים עם עור כהה יכולים להשתמש עם מקדם הגנה SPF15.

איך למרוח נכון מקדם הגנה?
מרחו קרם הגנה על כל האזורים החשופים בגוף. שימו לב גם לשפתיים, לאוזניים, לכפות הרגליים והידיים והמפרקים. טרם מריחת הקרם על עור הפנים יש לנקות אותם היטב על מנת למקסם את הספיגה כמה שיותר טוב ובצורה אחידה.

יש למרוח את מקדם ההגנה 15־30 דקות לפני החשיפה לשמש לספיגה טובה יותר. מומלץ אפילו למרוח שתי שכבות לכיסוי מקסימלי. 
קרם ההגנה מחזיק בממוצע שעתיים. טבילה במים וזיעה אף גורמים לירידה מהירה יותר של שכבות המגן. להגנה מקסימלית יש להימרח מריחה ראשונה לפני היציאה לשמש בכל חלקי העור החשופים ולאחר מכן לחזור על הפעולה במרווחים של שעתיים. 

קחו בחשבון שגם ברכב או בחלונות הגדולים של המשרד קרני UV חודרות את הזכוכיות. יש למרוח קרם הגנה גם בחלל העבודה ובנסיעה ברכב.
בעת שהייה בשמש חשוב מאוד לשתות והרבה על מנת למנוע התייבשות.

זהירות, שמש 
"לעור יש 'זיכרון' טוב והוא צובר קרינה במהלך השנים", מסבירה ננסי ירחי, מנהלת קשרים רפואיים במותגי הדרמו־קוסמטיקה וישי ולה רוש פוזה. "על פי מחקרים שנערכו במהלך השנים בנושא חשיפה לשמש, התגלו ממצאים שמעידים שזו מעלה את הסיכון להתפתחות סרטן העור. בנוסף לכך, קיימות סכנות נוספות לחשיפה למצב של אי־הגנה מהשמש, כמו למשל הופעה של נגעים קדם־סרטניים, פגיעה בדנ"א של התא, הזדקנות מוקדמת של העור, פיגמנטציה, גוון צהבהב של העור, נמשים, רפיון של העור ומרקם גס, מחוספס ולא נעים של העור, הופעתם של נימי דם שטחיים ועוד. קרני ה־UVA הארוכות, הנוכחות לאורך כל השנה, אפילו בימים מעוננים, וחודרות לעומק העור, יכולות לגרום לנזקים בלתי הפיכים לעור, כגון פגיעה בגוון העור, נזקים מבניים ונזקים למערכת החיסונית של העור. 

עד 100 ש"ח 

קרם הגנה (צילום: קית גלסמן, יעל האן, אורי גרון ויח''צ)
קרם הגנה (צילום: קית גלסמן, יעל האן, אורי גרון ויח''צ)

וישי: 89 שקלים. מורז: 69.90 שקלים. קליניק: 99 שקלים. סקארה: 14.90־24.90 שקלים. לה רוש פוזה: 79 שקלים. אולטרסול: 69.90 שקלים. מותג הקוסמטיקה HL דמי מייק אפ: 100 שקלים.

עד 200 ש"ח 

קרם הגנה (צילום: יח''צ, תומר מסינגר וסטודיו טומאס)
קרם הגנה (צילום: יח''צ, תומר מסינגר וסטודיו טומאס)

פולה בליק טכנולוגיית הפנינים: 180 שקלים. AVENE היפואלרגני ללא בישום ופראבנים: 109 שקלים. קטרינה טיפוח אורגני: 109 שקלים. קליניק קרם לחות משולב הגנה במחיר השקה ליוני: 199 שקלים.

לילדים

קרם הגנה לילדים (צילום: יח''צ, יעל האן )
קרם הגנה לילדים (צילום: יח''צ, יעל האן )

אולטרסול בייבינטורל %100 מסנני קרינה טבעיים: 54.90 שקלים. לה רוש פוזה תחליב: 79 שקלים. מורז: 69 שקלים.