"אני לא חושב שאנשים מתכננים מראש לקנות ביום השבתון של הבחירות יותר מכנסיים או טלוויזיות, מאשר ביום רגיל. הם פשוט מגיעים לקניון, שהפך בשנים האחרונות מריכוז של חנויות בלבד למתחם שמשלב פנאי ובילוי, וכתוצאה מכך גם נכנסים לחנויות ומתפתים", אומר עופר צלרמאיר, ד"ר לשיווק וקבלת החלטות מהפקולטה למנהל עסקים בקרייה האקדמית אונו.

ביום שני הקרוב, 2 במרץ, נגיע שוב אל הקלפיות ונצביע לכנסת ה־23. את יום השבתון ישראלים רבים מנצלים גם לבילוי וגם לקניות, ובעלי עסקים כבר מזמן הבינו זאת ומציעים ביום השבתון שלל הנחות ומבצעים.

במקומות רבים הנחות הקשורות לבחירות מתחילות אף כמה ימים, ואפילו שבוע ויותר, לפני מועד הבחירות עצמו. הישראלים אכן מצביעים ברגליים. כך, למשל, לפי נתוני שב"א (שירותי בנק אוטומטיים), מפעילת מערכות התשלומים הלאומיות בכרטיסי אשראי, בבחירות לכנסת ה־22 שהתקיימו ב־17 בספטמבר 2019, ישראלים גיהצו בכרטיסי אשראי סכום כולל של 1.135 מיליארד שקל - זינוק של 34.1% בסכום ההוצאה ו־12.9% במספר העסקאות, לעומת הבחירות לכנסת ה־21 שהתקיימו ב־9 באפריל 2019. כמות העסקאות בכרטיסי אשראי בבחירות לכנסת ה־22 עמדה על 4.9 מיליון, כאשר עיקר הפעילות הייתה בין השעות 11:00 ל־15:00 שבמהלכן נרשם ממוצע של 6,600 עסקאות בדקה, ובדקות העומס למעלה מ־8,000 עסקאות.

שעת הפעילות העמוסה ביותר בכרטיסי אשראי בבחירות לכנסת ה־22 הייתה בין 12:00 ל־13:00, כאשר במהלכה סכום העסקאות הכולל עמד על 93.72 מיליון שקל וכמות העסקאות עמדה על למעלה מ־420 אלף. כאמור, נתוני יום השבתון בבחירות בספטמבר היו גבוהים באופן משמעותי מנתוני הפעילות ביום הבחירות לכנסת ה־21 וכן מיום הבחירות המקומיות האחרונות ב־30 באוקטובר 2018 (שאף הוא היה יום שבתון), שבו בוצעו בכרטיסי אשראי 4.33 מיליון עסקאות בסכום כולל של 835.10 מיליון שקל.

יותר מבלאק פריידיי

גם ביום שני הקרוב הישראלים אמורים להסתער על השופינג. "מה שמדהים הוא שביום הבחירות לכנסת ה־22 ההוצאה בכרטיסי אשראי הייתה אפילו גבוהה בכמעט־25% מהבלאק פריידיי האחרון, שהוא יום קניות ייעודי", אומר צלרמאייר.

"עם זאת, צריך להבין שביום הבחירות סביר להניח שלא הכל זה שופינג פר־אקסלנס, אלא חלק ניכר מההוצאה הוא לצרכי בילוי ופנאי. לעומת יום ייעודי לקניות, כמו בלאק פריידיי, יום הרווקים הסיני או סייבר מאנדיי, ביום שבתון על המשפחות נכפה להעסיק גם את הילדים הקטנים. גם זה גורם להוצאות ישירות, כמו הוצאה על מסעדות, אתרי בילוי וכדומה. נקודה מעניינת נוספת היא שבגלל החזרה התכופה של ימי הבחירות, בעלי עסקים למדו להתייחס ליום הזה כיום שופינג פוטנציאלי. הצעות מזמינות ללקוחות ליום הבחירות נמצאות בחנויות מסוימות ובאתרים ברשת כבר חודש לפני הבחירות. גם זה כמובן מעודד הוצאה".

הישראלים אכן הולכים שבי אחר המבצעים הללו?
"יש מונח שטבע חתן פרס נובל לכלכלה, פרופ' ריצ'רד ת'יילר, והוא נקרא mental accounting - חשבונאות נפשית: אנשים מחזיקים בראש תקציבים שונים למשימות שונות והם די מקובעים בהתנהגות שלהם בהתאם לכך.יום הבחירות לא מתויג אצל אנשים כיום שופינג כמו בלאק פריידיי למשל, אבל הוא כן הפך להיות מתויג כיום של בליינות. מוכרת למשל התופעה שכ־40% מהאנשים בכלל לא הולכים להצביע, וחלק גדול מהם מנצלים את היום הזה לטיול.

כמובן, שמבחינה אזרחית זוהי תופעה בעייתית והיא אחת הסיבות שבגללה כל פעם שוקלים מחדש לא לקיים שבתון ביום הזה. כאמור, התפישה של היום הזה כיום בילוי גורמת להוצאה רבה יותר מיום עבודה רגיל הן לצורכי פנאי והן למטרות שופינג שנלוות אל הפנאי הזה. אגב, את הקפיצה הגדולה שהייתה בהוצאות בכרטיסי אשראי בבחירות לכנסת ה־22 לעומת בחירות לכנסת ה־21 אפשר להסביר גם שהבחירות לכנסת ה־22 היו כשבוע לפני ראש השנה, חג שלקראתו קונים הרבה מתנות".

האם גם בבחירות הקרובות נחגוג בשופינג?
"כנראה קצת פחות מאשר בפעם הקודמת. אני לא חושב שסך ההוצאה - זאת אומרת הוצאות באשראי ובמזומן - יגדל לעומת הפעם הקודמת כי כאמור יום הבחירות הקודם היה ממש לפני חגים, תקופה עתירת הוצאות בלאו הכי".

פדיונות כפולים

"בימי השבתון של הבחירות לאנשים יש המון זמן פנוי והם מחפשים איפה להיות", אומר אלכס קפלן, מנהל השיווק של דיזנגוף סנטר בתל אביב. "מרכזי קניות נותנים להם איזשהו מענה ולרוב גם פעילות ייחודית באותו יום. אנחנו רואים כמעט הכפלה של כמות המבקרים ביום בחירות: כ־50 אלף איש מגיעים לסנטר ביום כזה במהלך כל שעות היממה. זה מתפרס על כל היום".

מה לגבי פדיונות?
"באותו יום יש לבעלי העסקים פדיונות כפולים, אבל ביום־יומיים לפני כן יש להם ירידה קטנה. אנשים מחכים למבצעים של יום הבחירות, כי הם יודעים שביום הזה יהיו מבצעי כאסח.

"אגב, יש גם עסקים שמושכים את המבצעים לתקופה יותר ארוכה. כדי למנוע עצירת מכירות לפני הבחירות, הם מתחילים את המבצע כבר כמה ימים לפני השבתון. אבל עם זאת, יום השבתון הוא עדיין היום הכי חזק בשנה, אפילו יותר מבלאק פריידיי".

כאמור, קניונים ומרכזי קניות משתדלים ביום הבחירות להביא אטרקציות שונות למבקרים. "השנה יהיה אצלנו דוכן גלידה אמריקאית עם תוספות. נחלק גלידה חינם לכל המבקרים. מי שרגיש לצליאק, יקבל גלידה בכוס במקום גלידה בגביע", אומר קפלן. "החלוקה תהיה בין השעות 10:30־19:70. הכנו כמויות מספיקות לכולם. נציין 'פעם שלישית גלידה' בסנטר, בנוסף לכל המבצעים שיהיו שם באותו יום".

מוטיב "פעם שלישית גלידה" יחזור בבחירות הקרובות במקומות שונים. למשל, על כל קנייה ב־99 שקלים ומעלה בחנויות "גן העיר" בתל אביב, יקבלו גלידה מתנה; במרכז הקניות "אלון קריית השרון" שבנתניה יצ'פרו את המבקרים ויחלקו שובר במתנה למנת גלידה של וניליה; ואילו ברשת טיב טעם על כל רכישה ב־399 שקל ומעלה יקבלו הלקוחות במתנה מארז גלידה בן אנד ג'ריס 500 מ"ל.

חוץ מחגיגת הגלידות, בקניונים ובמרכזי הקניות ברחבי הארץ יהיו מגוון פעילויות ביום הבחירות. למשל, בקניון G כפר סבא, מקבוצת גזית גלוב, יהיו מתחמים מעולם הדמיון (מתחם פיצרייה, סלון יופי, אתר בנייה וחנות ירקות); בקניון עופר הגבעה, מקבוצת קניוני עופר, יתקיים מופע בועות ענקיות; בקניון עופר לב חדרה יהיה מתחם צבעוני גדול הכולל כ־100,000 לבני מגה בלוקס; במרכזי הקניות והבילוי BIG יתקיימו סדנאות, דוכנים ושלל אטרקציות למשפחות; בקניון הדר בירושלים יהיה מתחם לגו ענק לילדים.

בכניסת מתחם אושילנד בכפר סבא, תוקם עמדת קלפי שבה הילדים יבחרו את ההצגה שהם רוצים לראות בסוף היום.
גם במרכז מול 7 בשדרות יוצב קלפי לבחירת הצגה שתתקיים בתום האירוע, זאת בנוסף לסדנת יצירה. לנסות וללקט את כלל המבצעים המיוחדים לקראת הבחירות, מסתמן כמשימה בלתי אפשרית, ובכל זאת: להלן כמה דוגמאות מייצגות.