הכתבה נכתבה בשיתוף AIG

פגיעות נפשיות לאחר תאונה יכולות להיות עדינות
ההתאוששות הנפשית מתאונת דרכים היא קשה גם אם יש לכם מגוון ביטוחי רכב אשר מגבים אתכם לחלוטין מבחינה פיננסית ובריאותית. למעשה, הפגיעה הנפשית פעמים רבות אינה נמצאת בקורלציה לחומרת תאונת הדרכים, ויכולה להתרחש גם לאחר תאונה מינורית כמו התנגשות ברכב חונה. פעמים רבות, אנשים אשר עברו תאונת דרכים יפתחו קשיים רגשיים מינוריים, אשר יהיה קשה מאוד לאבחן ולטפל בהם. קשיים אלו יכולים להיות קשורים להתנהלות על הכביש, ולגרום להם להימנע מנהיגה או אפילו להסתגר בבית. בעיות רגשיות אחרות יכולות לנבוע מזיכרון הפחד בזמן התאונה. יתכן מאוד ואנשים אלו יתחילו לחשוב מחשבות קיומיות על מהות חייהם, ולחשוב באופן אובססיבי על מותם. חשוב מאוד להיות בעלי מודעות עצמית לקשיים הרגשיים הללו, ולדעת לזהותם ולקבל טיפול במידת הצורך.  

הפרעת דחק פוסט טראומטית והטיפול בה
לעיתים, התגובה הרגשית לתאונת הדרכים היא כה חזקה, עד שהיא מייצרת תגובה שלמעשה נמשכת גם הרבה אחרי התאונה עצמה. הפרעת דחק פוסט טראומתית מוכרת לישראלים רבים בהקשר של חיילים החוזרים משדה הקרב, אך היא יכולה להתרחש בקלות גם על הכביש. לעיתים, דווקא שינוי המצב המהיר, מנסיעה נינוחה עם כל המשפחה בעודכם עטופים באהבה, אל הרעש וחוסר הוודאות של תאונת הדרכים, יכול להוביל להפרעת דחק פוסט טראומתית. הפרעה זו ודרכי ביטויה משתנה מאדם לאדם, אך באופן כללי מדובר בחוסר יכולת של הגוף להתנתק לחלוטין מהפחד. לפתע פתאום תיכנסו שוב פעם למצב של חרדה קיומית, הזיעה תתחיל לזרום, והגוף כולו יהפוך להיות דרוך ומוכן לפעולה. הפרעה זו מובילה לעיתים קרובות לקשיים בהתנהלות בעבודה ובחיק המשפחה, ודורשת טיפול אינטנסיבי, שעדיף שיתחיל מהר ככל האפשר. הטיפול לרוב יכלול ייעוץ פסיכולוגי בשיטת CBT, לצד טיפולים אחרים.  

הטיפול בפוסט טראומה אשר קשור לאירועים קודמים הוא מאתגר יותר
הפרעת דחק פוסט טראומתית מורכבת אשר מתעוררת בעקבות תאונת דרכים, היא מאתגרת יותר לטיפול. הפרעת דחק מורכבת נובעת פעמים קרובות מאירוע קודם בחייו של הסובל ממנה, כמו ילדות קשה, או מצב של פחד קיומי שהודחק בעבר. תאונת הדרכים למעשה זורקת את האדם חזרה אל הטראומה הראשונית הזו, והופכת את השיקום הפסיכולוגי למורכב הרבה יותר. הפרעות אלו לעיתים נמשכות זמן ממושך מאוד, ודורשות המשך ליווי מאנשי מקצוע בעלי התמחויות שונות בעולם הטיפולי. במצבים אלו פעמים רבות הבירור של המקור הראשוני לפחד והטיפול הרגשי בו - הם המפתח לפתרון.  

בכל מקרה של קושי רגשי, מומלץ לקבל ייעוץ מקצועי
נפש האדם היא אחת מהתעלומות הגדולות ביותר, אשר כלל המחקרים הנוגעים למדעי המוח עדיין אינם הצליחו אפילו להתחיל להבין באופן מלא. כל אדם הוא שונה, ויגיב בצורה אחרת לתאונת הדרכים. תגובה רגשית עזה אינה סימן לחולשה, ואסור להתייחס אליה כך. מדובר בבעיה שדורשת טיפול, ושככל שתקדימו להכיר בה ולהגיע לקבלת ייעוץ מקצועי, תוכלו להתמודד עימה בצורה טובה יותר. לעיתים קרובות הייעוץ יסייע לכם לחזור לשגרת החיים במידה כזו או אחרת במהירות, ופעמים אחרות הפסיכולוג ימליץ לכם לקחת את הזמן. 

הכתבה נכתבה בשיתוף AIG