פולקסוואגן פאסאט היא כמו אותה מסעדה ותיקה שהלכתם אליה עם ההורים ולפני זה עם סבא וסבתא, שעל הגגון בכניסה אליה כתוב “מאז 1972". כן, בדיוק אותה מסעדה שמגישה את אותו אוכל יהודי, עם אותם המלצרים ששערם הספיק להלבין, כי לצערכם עברו הרבה שנים מאז שסיימתם את הגן.

הבחירה בשנת 1972 לא הייתה מקרית. פאסאט יצאה לאוויר העולם לפני 48 שנים, ומאז כל כמה שנים אנחנו מגיעים לביתה כדי לבדוק אם יש לה דופק ואם היא נושמת, ומתברר שהיא גם מוכנה להפתיע עם דור שמיני, שעבר מתיחת פנים. כמו שאומרים אצלנו בפנימית ב', “היא עוד תקבור את כולנו".

זה הישג לא מבוטל. מכוניות המנהלים הולכות ונעלמות מהעולם. תסתכלו סביבכם ועל קומת ההנהלה. בוסים רוצים ג'יפים גדולים, שריריים, בעלי נוכחות, ולא רכב שמגרד בסבלנות את האספלט. גם בפולקסוואגן כנראה יספרו לכם קודם כל על הטאורג והטיגואן, ולא מזמן הם השיקו את הטי קרוס, ג'יפון קטן ממדים, אבל פאסאט היא אחרת. היא תו תקן, אבן דרך, לא סתם ככה יבצעו בה המתת חסד.

פולקסוואגן פאסאט (צילום: יח''צ)
פולקסוואגן פאסאט (צילום: יח''צ)

אז בגלל הנוסטלגיה ובגלל המוניטין הלכנו לפגוש את הליידי מגרמניה. מי יודע, אולי באמת מדובר בדור האחרון, כי לא פעם הפיצו שמועות על בואן של יורשות אפשריות. היה גם טריגר אמיתי למפגש, כי לא רק שבוצעו שינויים מינוריים, כמו יחידות התאורה וקצת שיפצורים חיצוניים, הגרמנים ביקשו לספר גם שפאסאט מגיעה אלינו עתה עם מנוע חדש בנפח 1,500 סמ"ק ועם שפע מערכות בטיחות אקטיביות שלא היו בה בעבר, שזה אכן דגש רציני.

מבחינה חיצונית, אני אוהב את הקלאסיות של פאסאט. היא אומנם בעלת מראה שמרני, מעוגל, כזה שלא שובר את התבניות, אבל בגלל זה בדיוק הקהל חוזר אליה מאז שנות ה־70. זה מה שהוא רוצה, ואת זה הוא יקבל. לא סתם היצרנית הגרמנית חגגה לאחרונה ציון דרך משמעותי - מכירת 30 מיליון מכוניות פאסאט מאז שירד מפס הייצור הדור הקודם.

הבעיה היא שהמוניטין של פעם כבר לא מתכתב עם העידן הנוכחי. רכב גרמני לא מפיל את הנהגים מהכיסא, ותו המחיר, כמו זה שמודבק ברמת הגימור הנ"ל (“ביזנס") - 183 אלף שקל, יכול להתברר כגבוה מדי.

אם רק נעשה השוואה למשל למאזדה 6, רכב פנטסטי, מודרני, מנוע בנפח 2,000 סמ"ק, מחירו מתחיל ב־176 אלף שקל. הנה רק התחלנו וזה כבר פחות יקר. עוד בעיה שהגרמנים יכולים להיתקל בה במרוץ אל לבו של הלקוח היא במפגש עם פנים הרכב. אין מה לעשות, היום, כשחלק מהמשחק הוא פיצ'רים, גאדג'טים, טכנולוגיה מתקדמת - פאסאט נשארה מאחור.

למשל, לוח המחוונים שפוגשים הוא אנלוגי, הפלסטיקה בדשבורד די פשוטה ושגרתית. למנהלים שאוהבים שהרכב שלהם צנוע זה אולי יתאים, אבל למנהלי־על, שרגילים למחלקה ראשונה ולפדיקור, אולי כדאי לבחור בגרסאות היותר בכירות בפאסאט, שם כבר יש מושבי עור וסאן־רוף.

רק שיש גם דברים שאי אפשר לקחת מהרכב הזה, כמו המרחבים שהוא מגיש ללקוח. מלפנים כל כך מאוורר וממוזג, ומאחור שניים ירגישו מאוד בנוח, שום דבר לא יפריע להם, השלישי כבר ייתקע עם תעלה ופתחי מיזוג. לא מומלץ. גם תא המטען פה הוא ענק - 586 ליטר, אין שום טענות.
הנתונים האחרונים הזכירו לנו למה אהבנו במשך שנים מכוניות מנהלים, שהיו פסגת השאיפות. לא רק דרגה בכירה בחברה, אלא גם רמה של נוחות, בטח לעומת הקופסאות שבהן אנחנו מתניידים היום.

בפאסאט המשיכו ואמרו לנו שנשים לב לשינויים, מנוע 1,500 סמ"ק שהחליף את ה־1,400 סמ"ק בדגם היוצא. בפולקסוואגן הרי מספרים שנים שהגודל לא קובע, ואכן אין מה להרים גבה. המנוע בעל הספק של 150 כ"ס, המומנט 25.5 קג"מ, שפוגשים כבר ב־1,500 סל"ד. רכב שיוט אידיאלי, שכוח ותאוצה לא חסרים לו. כשביקשנו, הפאסאט נענתה בתאוצה של 8.7 שניות מ־0 ל־100 קמ"ש.

אם אפשר להגדיר את הנסיעה, המילה הכי מתאימה כאן היא “סולידית". כמו המראה המהוגן שום פרט במכונית לא משדל לדבר עבירה. היא תיתן מהירות, אחיזת כביש. תיבת ההילוכים, כפולת המצמד, תבצע את עבודתה ללא רבב. לא סתם לקוחות חוזרים, שוב, משום שהם יודעים מה יקבלו.

אם יש כמה דברים שהדליקו נורית אזהרה - אז במעבר מעל גבשושיות ומהמורות ראינו רכבים משכנעים מזה, ואם מדברים על שיכוך רעשים, שוב פגשנו טובים ממנו. לא באופן דרמטי, אבל בכל זאת ראוי לציון.

בנקודות החוזק כמובן נציין את מערכות הבטיחות שעברו שדרוג רציני, וזו בדיוק הנקודה שמתאימה ללקוחות הפאסאט, שבטח רחוקים מלהסתפק היום בכריות אוויר ובחגורות בטיחות. פאסאט זכתה ללא מעט שדרוגים אחרי מתיחת הפנים כמו הוספת מערכות בקרת שיוט אדפטיבית, תיקון אקטיבי לסטייה מנתיב ובלימה אוטונומית בזמן חירום.

אני חייב להודות, מניסיון, שהמערכות האלה עובדות. תיקון הסטייה כאן אגרסיבי, הבלימה נשכנית. תהיו עדינים בלחיצה על הברקסים, כי הם כל הזמן בהיכון. ציון האבזור הבטיחותי הוא 6.

נקודה נוספת ראויה לציון היא החיסכון בדלק. פאסאט היא מכונית גדולה. אורכה 477 ס"מ, משקלה 1,435 ק"ג, והיא לא צרכנית בנזין מושבעת. קודם כל, במהלך שיוט נינוח יש לה מערכת שמנתקת צילינדרים בשביל לחסוך בדלק, ואכן סיימנו את הימים המשותפים עם ליטר בנזין על כל 15 קילומטר, שזה בהחלט יפה.

פאסאט כבר לא פופולרית כמו פעם, כמו אותה מסעדה ותיקה שהלכתם אליה עם ההורים. מה לעשות הסושיות ומסעדות השף עקפו אותה בסיבוב. אבל אחרי שנוהגים במכונית הזו, מחנים ויוצאים - נזכרים על מה היה כל הרעש.


גלגלים רזרביים
אפשר להוריד את רמת הכוננות, חברת המזרח השיקה את רכב השטח המיתולוגי, לנד רובר דיפנדר, שכמו המדינה חגג יום הולדת 72. בקרוב נרחיב על הכלי הסופר־איכותי, אבל בינתיים נספר שהוא יגיע בגרסאות ארוכה וקצרה. הארוכה, דגם 110, משווקת כבר עכשיו, דגם 90 יגיע ברבעון האחרון של השנה. דיפנדר מציע את מיטב הטכנולוגיה לנסיעת כביש ושטח. הוא מצויד במערכות בטיחות מתקדמות, והוא יגיע עם אפשרות בחירה בין חמישה ושבעה מושבים. הרכב מחזיק מנועי דיזל בנפח 2,000 סמ"ק בעלי הספק של 200 ו־240 כ"ס ומנוע בנזין אימתני בנפח 3,000 סמ"ק והספק של 400 כ"ס. מחיר הגרסה הארוכה מתחיל ב־498 אלף שקל.

לנד רובר דיפנדר  (צילום: רונן טופלברג)
לנד רובר דיפנדר (צילום: רונן טופלברג)

גם קאדילק מביאה לפה ענק משלה. קבוצת UMI הנחיתה פה את XT6, ה־SUV הגדול בסדרת ה־XT ויש בו מקום לשבעה. הרכב יגיע בשתי רמות גימור, ומחירו יחל ב־400 אלף שקל. קצת על המועמד: מנוע V6 בנפח 3,600 סמ"ק, הנעה כפולה, הספק של 310 כ"ס ומומנט של 37.3 קג"מ. הרכב מצויד בתיבה אוטומטית בת תשעה הילוכים, תנאים המאפשרים האצה מ־0 ל־100 קמ"ש בפחות משבע שניות.

אנחנו בשוונג של ג׳יפונים ומעלה, אז לידיעתכם גם חברת טלקאר מציגה את קורנדו החדש של סאנגיונג, ופה אנחנו כבר חוזרים למתחם העממי - המחיר 145 אלף שקל.

קצת על ה־SUV: 445 ס"מ אורך, 267 ס"מ בסיס גלגלים. הוא מצויד במנוע טורבו בנזין בנפח 1,500 סמ"ק, בעל הספק של 163 כ"ס. הרכב זכה לציון 5 כוכבים במבחני הריסוק האירופיים.