הייתי משוכנע שנקבל מחברת לובינסקי, היבואנית, הודעת ביטול. בכל זאת, הצגת רכב חדש בימי הקורונה המדכאים זה בערך כמו לפתות נהג פורמולה1 עם מכונית ללא מנוע. אולמות התצוגה נעולים על בריח, היקף מסירת הרכבים החדשים ירד בעשרות אחוזים, והכבישים שוממים. למי יש ראש להתעסק עם מכונית מהניילונים, כשחוסר הוודאות הכלכלי מכרסם באכזריות והנגיף מאיים על חיינו?

בלובינסקי לא ויתרו. הם הודיעו שבמקום אולם אירועים ומינגלינג של הברנז׳ה הם יחגגו את השקת הפיג׳ו 2008 החדשה במסיבת עיתונאים במתכונת “זום", בתקווה שבעתיד הנהיגה לא תהיה באמצעות התוכנה הפופולרית. מודה, זה היה קצת מוזר, אפילו די הזוי, אבל אחרי שהעשן התפזר, חבר הסביר את האסטרטגיה: “הבמה כעת ריקה, התחרות בהקפאה, אז למה שלא ינצלו את המצב? הרי בסוף הכבישים יתמלאו במיליוני ניצולים מאושרים". וואללה, צודק.

השקת הפיג'ו 2008 הייתה אמורה להיחגג ברעש וצלצולים, כי אכן מדובר בסגמנט ה־B־SUV הכל כך מבוקש. ג׳יפונים קטני ממדים, עירוניים. רק עכשיו סיפרנו על הניסאן ג׳וק ועל הפולקסווגן טי קרוס שהצטרפו לקהילה, אבל ישנן גם היונדאי קונה והמאזדה CX3. לא מעט חברים מתחרים על כל שקל פנוי. ה־2008 הרי לא חדשה בנוף המוטורי. היא הייתה כאן, לי הייתה כזו בחניה, אבל העולה החדשה מפריז היא לגמרי אחרת. להשוות בין הדור הראשון והשני זה כמו להשוות בין פינלנד לניגריה, אין שום קשר.

פיג׳ו 2008 החדשה (צילום: רונן טופלברג)
פיג׳ו 2008 החדשה (צילום: רונן טופלברג)

הדור הראשון היה קופסתי, אפרורי. נעדר כל סקס־אפיל שאפשר בעזרתו להפיל נהג מיומן ברשת. זו, החדשה, היא חתיכת טיפוס. אני סאקר רציני של הפיג׳ו 3008, בעיניי אולי הג׳יפון הכי נחשק בסביבה. ה־2008 היא גרסת המיני. צורתה החיצונית מהממת, לא פחות. גריל קדמי מודגש עם מגעי כרום, תאורה עם חתימת פיג׳ו של טופרי אריה, חישוקי 17 אינץ׳ בגרסת הפרימיום. זה רכב שמסובב ראשים, על בטוח. לפחות את שלי. אבל זו לא רק הצורה, גם הממדים צמחו להם באופן די מפתיע. ה־2008 מוצגת כממשיכת ההצלחה של ה־3008 וה־5008 וגם היא פותחה על הפלטפורמה המודולרית של הקונצרן - ה־CMP (קומון מודולר פלטפורם).

אז האורך לא סתם צמח לו בכמה מילימטרים, אלא ב־14.1 ס"מ, והוא עומד כעת על 430 ס"מ. הרוחב גדל ב־6.1 ס"מ, בסיס הגלגלים קיבל תוספת של 6.8 ס"מ, והוא מתייצב על 260.5 ס"מ, ותא המטען, נקודה רגישה אצל המשפחה הישראלית, צמח ב־55 ליטר, והוא כעת 405 ליטר. יצא לי כבר לפני כמה חודשים לנהוג ברכב המדובר, אבל זה היה בחו"ל. עכשיו זו הגרסה שהגיעה ארצה, מותאמת לצורכי הנהג הישראלי ויש שתי אופציות לבחירה - מנוע דיזל 1,500 סמ"ק, או מנוע בנזין 1,200 סמ"ק. שני המנועים בעלי הספק של 130 כ"ס.

רגע לפני הסגר של ליל הסדר, כשהכבישים כבר היו כמעט ריקים, לקחתי את גרסת הבנזין, פרימיום, לסיבוב פרידה מהחופש. לא נעים להגיד, אבל נראה לי שגם אם הייתי נוהג בריקשה הייתי נהנה מהשקט, מהאספלט הפנוי שהציע חבל לכיש, שהתקשט בפריחת אביב ססגונית. אבל גם בלי התפאורה שפגשתי, ה־2008 הוא רכב מהנה. כמו החוץ, הצרפתים השקיעו גם בפנים. אני נזכר ב־2008 שלי, והיא נראית כמו פריט מוזיאוני לעומת זו. יש פה הגה קטום מלמעלה ומלמטה, ומול העיניים, בגרסת הפרימיום, יש לוח מחוונים תלת־ממדי, שאין מצב שלא תידלקו עליו, אף שמסך המולטימדיה הסמוך היה פחות מרשים. עדיין, החומרים איכותיים, המרווחים מצוינים, גם מאחור, אף על פי שחסרים שם פתחי מיזוג שאפשר היום למצוא בלא מעט רכבים. בסך הכל אין יותר מדי טענות - האבזור עשיר ומפנק.

פיג׳ו 2008 החדשה (צילום: רונן טופלברג)
פיג׳ו 2008 החדשה (צילום: רונן טופלברג)

התחלנו לנסוע וכבר בהנעה מבינים שיש מעט בעיה עם זוויות הראייה, בגלל קורות קדמיות טיפה עבות. לא משהו אקוטי, רק צריך להתרגל. ל־2008 מנוע בנזין, 1,200 סמ"ק טורבו, שלושה צילינדרים, הנעה קדמית. הוא משודך לתיבה אוטומטית בת שמונה הילוכים. יש לו שלושה מצבי נהיגה: רגיל, חסכוני וספורט, אבל אני יכול לספר שלא מדובר ברכב ספורטיבי. הג׳יפון הזה לא מת שמאתגרים אותו, שלוחצים באגרסיביות על הדוושה. המומנט אומנם מרשים, 23.4 קג"מ, והתאוצה - 9.1 ש׳ מ־0 ל־100 קמ"ש - היא נתון ששם לא מעט מתחרים מאחור, אבל גם אז הוא לא עושה רושם מהיר.

ה־2008 נעים מאוד במהירויות שיוט, גם גבוהות. עבודת המתלים טובה גם במעבר מעל פגעי כביש ובורות. בידוד הרעשים מרשים. אם לא שמתם לב, אני מכוון אותו לחניה המתאימה - רכב משפחתי, לשם הוא גם נועד. וכשמדברים על רכב משפחתי, אין כמו ציון גבוה בסעיף הבטיחות. במבחני הריסוק של היורו־אן־קאפ יש הבדל בין רמת הגימור הבסיסית “אקטיב" ל"פרימיום", שבה נהגתי. הבסיסית זכתה בארבעה כוכבי ריסוק מול חמישה כוכבים שאותם קיבלה הבכירה.

ההבדל בכוכב נובע מכך שבגרסה הבכירה מצטרף רדאר המסייע לבלימה אוטונומית במהירות של עד 140 קמ"ש. בגרסה הבסיסית הבלימה האקטיבית היא עד מהירות של 85 קמ"ש. גם בציון הבטיחות של משרד התחבורה יש הבדל. גרסת הבסיס זכתה לציון 6, ואילו הפרימיום ל־7 הגבוה. לגבי צריכת הדלק, סיימתי יום מבחן עם קצת פחות מ־13 ק"מ לליטר. נתון בהחלט סביר, באגף זיהום האוויר ה־2008 הבכירה זוכה לציון 7, השמור למרכז הטבלה.

כמו שכבר אמרנו, התחרות בסגמנט הזה, ביום שגרה רגיל, נטול נגיפים, היא קשה. מדובר בקטטה המונית על כל קונה. ההבדלים הם לא ממש גדולים במחיר, לכן צריך שוס רציני שיתפוס את העין. ב־2008 המראה החיצוני וחוויית הפנים נותנים ארומה אחרת, טעם של עוד. לא סתם השיקו את הגברת בעיצומו של משבר עולמי - היא בהחלט בעלת תכונות של שבירת שוויון. 

גלגלים רזרביים
כדי להמחיש את הירידה במכירות בענף הרכב, בגלל משבר הקורונה, ניתן השוואה בין הדגמים המובילים במכירות ינואר, העוצמתי, לעומת מרץ העגמומי. יונדאי איוניק ההיברידית מסרה בחודש ינואר 2,884 רכבים חדשים, ואילו במרץ הסתפקה ב־757 רכבים בלבד. טויוטה קורולה ההיברידית מסרה 1,988 רכבים בינואר והסתפקה ב־741 בלבד במרץ. קיה פיקנטו מכרה 1,397 רכבים בינואר, ובמרץ 927.

רכב הפיקוח החשמלי הראשון בישראל (צילום: החברה לביטחון ראשון לציון)
רכב הפיקוח החשמלי הראשון בישראל (צילום: החברה לביטחון ראשון לציון)

בגלל השבתת הרכבים הממושכת, קבוצת שגריר, שירותי רכב, נתנה מספר טיפים מועילים. ליאור לוי, מכונאי מוסמך בשגריר, המליץ להניע את הרכב פעם ביומיים־שלושה, למשך 20 דקות ולא לנתק את המצבר, כי גם כשהוא לא טעון הוא עדיין מעביר מעט חשמל למחשב הרכב, הנמצא בתרדמת. מיכאל דוק, מנהל מוסך מכונאות רכב של שגריר, מציין שבזמן עמידה ממושכת הצמיגים עשויים לאבד לחץ אוויר, לכן מומלץ לנפח אותם ב־15% מעל הלחץ הרגיל ולא לשכוח להוריד את הלחץ כשחוזרים לנהוג.

עיריית ראשון לציון וחברת לובינסקי פתחו בפיילוט במטרה להפוך את ה־MG ZS EV לרכב הפיקוח החשמלי הראשון בישראל (בתמונה למטה). “הנחיתי לבחון כיצד אנו מחליפים את הרכבים לירוקים וחסכוניים יותר", הסביר ראש העיר, רז קינסטליך. ב־MG ZS EV הותקנו פנסי לד מהבהבים, מצלמות תיעוד נסיעה ואכיפה ומערכת איתור ייעודית לרכב חשמלי. המועמד לפיקוח מסוגל לעבור 263 ק"מ בין טעינה לטעינה.