יותר מ-1,500 תושבי העיר סיגט שבצפון רומניה צעדו אמש יחד עם בכירים מישראל, העולם וחברי הקהילה היהודית ברומניה במסגרת אירוע לזכרו של אלי ויזל ז"ל, ניצול השואה וחתן פרס הנובל לשלום. המצעד היווה את שיאו של היום המיוחד, במסגרתו התקיימה בעיר סדרת אירועים מיוחדת לזכרו של ויזל, ביוזמת חיים צ'סלר, מייסד לימוד FSU, מצעד החיים ובשותפות עם ועדת התביעות וההסתדרות הציונית העולמית.



המצעד המיוחד, החל מביתו של אלי ויזל, והמשיך ברחבי העיר עד להגעה לתחנת הרכבת בה נשלחו ויזל, בני משפחתו, ויהודי האזור כולו למחנה ההשמדה אושוויץ. מדובר באותו המסלול בדיוק שעברו יהודי האזור ומשפחת ויזל במאי 1944. במהלך הטקס החגיגי נחשף שלט זיכרון וכמו כן שמה של תחנת הרכבת שונה ל"תחנת אלי ויזל".



במסגרת האירוע לקחו חלק בכירים רבים מישראל ומהעולם, רבנים בולטים, פוליטיקאים ועוד, ביניהם השרה לשיווין חברתי גילה גמליאל, ח"כ יאיר לפיד, יו"ר קק"ל דני עטר, נשיא ועידת התביעות נגד גרמניה גרג שניידר, נשיא הקהילה היהודית ברומניה ד״ר אאורל ויינר, המשנה לנשיאת בית המשפט העליון לשעבר אליקים רובינשטיין, קונסול הכבוד של רומניה בישראל ורופאו האישי של ראש ממשלת ישראל, ד"ר צביקה ברקוביץ׳ ועוד.



ח"כ יאיר לפיד היה בין הנואמים באירוע חשיפת שלט הזיכרון בתחנת הרכבת ואמר כי "הגענו לכאן לחלוק כבוד לאלי ויזל ז"ל, אדם יקר, שהזיכרון הפרטי שלו הפך לזיכרון הקולקטיבי של עם שלם. אלי ויזל היה חבר קרוב של אבי, הכרתי אותו ואת פועלו מגיל צעיר. אנחנו כאן כדי להוקיר לו כבוד על תרומתו לזיכרון השואה ולמלחמה באנטישמיות ועל פועלו למען מדינת ישראל".





עוד התייחס לפיד בדבריו לנושא תופעות האנטישמיות ההולכות וגוברות, בדגש על ארה"ב: "אני מאמין שטראמפ תומך ואוהד ישראל אמתי, אך אני חייב להודות כי התאכזבתי עמוקות מהיעדר תגובה מספקת שלו לגילויי האנטישמיות הנוראיים, המזכירים לכולנו תקופות שחורות, ומחזירות אותנו הישר לשנות ה-30 באירופה".



השרה לשוויון חברתי גילה גמליאל אמרה באירוע כי "לצערנו, גם היום אנו מתמודדים עם שנאת מכחישי השואה ותומכיהם, המשך תופעות האנטישמיות והסכנות הנגרמות על ידי בורותם של רבים. לכן, זהו מתפקידנו להמשיך במאבק הזה שניהל אלי ויזל נגד שנאה, הקנאות, והשדים מהעבר".



ד"ר צביקה ברקוביץ', רופאו האישי של רה"מ, קונסול הכבוד של רומניה בישראל, ובן לניצולי שואה מאזור העיר סיגט, העביר במסגרת האירוע מסר מיוחד מראש הממשלה נתניהו : ״בנימין נתניהו העריך עמוקות את אלי ויזל ואת פועלו. כולו תקווה, כי אירועים מסוג יתקיימו משנה לשנה, ויחדדו יותר ויותר את חשיבותם של המסרים האוניברסליים שאלי ויזל העביר לעולם – סבלנות, אחווה, והחובה לזכור ולא לשכוח".



יאיר לפיד וגילה גמליאל. צילום: משה מילנר